وثیقه

تکلیف وثیقه در صورت فرار متهم چه می‌شود؟ 

در بحث اجاره سند (اجاره سند برای دادگاهاجاره سند برای آزادی زندانیتامین وثیقه برای آزادی زندانی تامین وثیقه برای زندانی) به خصوص برای مالک و فرد اجاره‌دهنده سند این سوال پیش می‌آید که در صورت فرار زندانی (متهم یا مجرم) تکلیف وثیقه چه می‌شود؟ و این نگرانی همواره با وی خواهد بود.

برای توضیح این مهم ابتدا لازم است مختصری در مورد لزوم اجاره سند و وثیقه و مراحل تامین وثیقه و اجاره سند و تامین وثیقه و قرار وثیقه و عبارات مربوط به این امر توضیحاتی داده شود تا همه افراد اعم از فرد زندانی (متهم یا مجرم) و خانواده وی و فرد مالک سند و وثیقه با جزییات اجاره سند و تامین وثیقه آشنا شوند.

در این مقاله سعی بر این داریم که شما عزیزان را با نکات کلی و کلیدی این مهم آشنا کنیم و در پایان چنانچه هنوز سوال یا سوالات و ابهاماتی برای شما عزیزان باقی مانده بود می‌توانید از طریق راه‌های ارتباطی (واتساپ- تلفن و مراجعه حضوری) با کارشناسان راهگشا تماس حاصل نمایید و از مشاوره و راهنمایی ایشان بهره‌مند شوید.

موسسه تامین سند اجاره ای راه گشا با بیش از یک دهه سابقه درخشان و نامی نیک در این زمینه همواره همراه زندانی و خانواده ایشان و همچنین افراد مالک و وثیقه‌گذار بوده تا هیچ‌یک از طرفین معامله متحمل ضرر احتمالی نشده و با خیالی آسوده قدم در این راه بگذارند.

چرا که نگرانی در این زمینه کم نبوده و همیشه افراد نگران افراد کلاهبردار و سودجو بوده‌اند و متاسفانه بارها و بارها شاهد کلاهبرداری و معاملات پرنقص بوده‌ایم که یا حقی از فرد زندانی و خانواده وی (دریافت وجه نامتعارف – ارایه سند و وثیقه فاقد ارزش و اعتبار و . . . ) و یا از فرد مالک سند و وثیقه (ارایه وجه کمتر از حق واقعی فرد – فرار فرد زندانی اعم از متهم یا مجرم و . . . ) ضایع شده‌است و در اکثز موارد دیگر کاری از دست افراد برنمی‌آید و ماه‌ها و سالها گرفتار مراجع قضایی و پیگیری حق خود خواهند بود.

تامین وثیقه

چه زمانی دادگاه (قاضی محترم پرونده) قرار وثیقه تعیین می‌کند؟

قوانینی مرتبط با تضمین حضور متهم در دادگاه وضع شده که همه مراجع و قضات موظف به اجرای آن هستند.

گرو گذاشتن سند نزد دادگاه مهم‌ترین راه برای جلوگیری از متواری شدن زندانی (اعم از فرد مجرم یا متهم)می‌باشد.

وثیقه ارایه شده به دادگاه به منزله وثیقه بوده تا قاضی محترم پرونده از حضور متهم در دادگاه، اطمینان حاصل نماید هچنین شاکی یا شاکیان پرونده نگران فرار زندانی و ضایع شدن حق خویش نباشند.

وثیقه چیست؟

وثیقه یا قرار وثیقه مقدار وجه نقد یا دارایی غیرمنقولی است که در ازای آزادی فرد زندانی اعم از متهم یا مجرم نزد دادگاه می‌ماند تا فرد مذکور بتواند از مرخصی آزادی از زندان استفاده کند.

با تامین قرار وثیقه نیز متهم تا زمان تشکیل دادگاه می‌تواند در خارج از زندان بماند ولی زمانی که دادگاه تشکیل می‌شود، فرد متهم یا مجرم موظف است  برای پاسخگویی به اتهامات خویش در صحن محترم دادگاه حضور یابد. ضمن این‌که اگرمتهم مجرم شناخته شد و به زندان محکوم گردید باید بدون فوت وقت راهی زندان شود.

طبق ماده 140 قانون آیین دادرسی کیفری هرگاه متهمی که التزام یا وثیقه داده، در موقعی که حضورش لازم بوده اما بدون عذر موجه حاضر نشود وجه التزام به دستور رئیس حوزه قضایی از متهم اخذ و وثیقه ضبط خواهد شد.

اگر شخصی برای متهم وثیقه بسپارد و متهم در موقعی که حضورش لازم است حاضر نشود، به فرد وثیقه‌گذار یا همان مالک ملک  اخطار می‌شود که موظف است طی بیست روز متهم را تسلیم دادگاه کند. در غیر این صورت به دستور رئیس حوزه قضایی وثیقه ضبط خواهد شد.

ریشه لغت وثیقه از وثوق و اطمینان گرفته شده است و همان‌گونه هم که از نامش پیداست برای ایجاد اطمینان اتخاذ می‌گردد.

تصمیم به اخذ وثیقه به‌طور عموم در پرونده‌هایی که متهم دارد؛ متهمی که ممکن است در نهایت با حکم قطعی مجرم شناخته شود یا این که تبرئه گردد.

با توجه به این که ممکن است فرد زندانی اعم از مجرم یا متهم بی‌گناه شناخته شده و ازاد گردد و یا مجرم شناخته شده و مجبور به تحمل حبس مشخص شده از سمت قاضی محترم دادگاه بشود ، به همین خاطر مقام رسیدگی کننده به پرونده (قاضی) در اتخاذ تصمیم نسبت به اخذ وثیقه به‌طور حتم درصد هر یک از دو احتمال و نیز چگونگی اتهام را برای تعیین نوع وثیقه و میزان آن در نظر می‌گیرد.

وثیقه علاوه بر این که در جریان رسیدگی به اتهام جرایم سنگین مانند قتل، جرایم ناموسی و جرایم مالی سنگین دریافت می‌شود، برای افرادی که در حال تحمل حبس هستند و یا آن دسته از محکومین مالی که به واسطه عجز و ناتوانی از پرداخت دین خود بازداشت شده‌اند نیز دریافت می‌گردد.

سند وثیقه

همانطور که قبلا عنوان کردیم وثیقه به اشکال مختلفی وجود دارد که یکی از مهم‌ترین و مرسوم‌ترین آنها همان سند وثیقه می‌باشد.

که در این مورد یعنی زمانی که قاضی محترم پرونده بنابر شرایط و جزییات پرونده و مراتب قانونی و صلاحدید خویش بین انواع وثیقه تصمیم به انتخاب سند وثیقه می‌گیرد خانواده زندانی موظف هستند برای اینکه بتوانند زندانی خویش را از زندان آزاد کنند سند وثیقه خواسته شده را تهیه کرده و به دادگاه معرفی نمایند.

اجاره سند وثیقه

هنگامی که خانواده و نزدیکان فرد زندانی فاقد ملک شخصی باشند یا ملکی که دارند ارزشی کمتر از میزان وثیقه خواسته شده توسط دادگاه یا دادسرا را داشته باشند مجبور به تهیه سند اجاره‌ای می‌شوند.

در مورد اجاره سند وثیقه به طور کلی و با ذکر جزییات اصلی آن در این مقاله صحبت کرده‌ایم.

وثیقه اجاره‌ای

وثیقه اجاره‌ای همانطور که عنوان کردیم درواقع همان سند ملکی اجاره شده توسط خانواده فرد زندانی از یک شرکت اجاره سند یا شخص سندگذار می‌باشد.

که شما عزیزان می‌توانید در مورد نحوه دریافت آن و مراحل اداری این کار با کارشناسان و همکاران ما در گروه اجاره سند راه‌گشا تماس حاصل کرده و از ایشان راهنمایی بخواهید.

سند اجاره‌ای ارزان

متاسفانه در هر شغل و زمینه‌ای در تمام دنیا همیشه افراد سودجو وجود دارند که از نیاز و موقعیت دیگران سواستفاده می‌کنند.

در زمینه اجاره سند نیز چنین چیزی وجود دارد و این مبحث نیز خارج از این موضوع نمی‌باشد.

لذا متاسفانه هستند کسانی که به دلیل موقعیت و شرایط سخت و گرفتاری خانواده زندانی سو استفاده کرده و مبلغی بیش از حد عرف و قانونی دریافت می‌کنند.

اما شما عزیزان می‌توانید با اطمینان خاطر و البته انجام تحقیقات لازم در مورد سابقه و پیشینه گروه اجاره سند راه‌گشا در این زمینه به همکاران ما مراجعه کرده و با قیمتی کاملا عادلانه مشکل خود را برطرف کنید.

سند اجاره‌ای برای زندانی

همانطور که بیان کردیم هنگامی که یک زندانی (خواه متهم خواه مجرم) بخواهد از زندان رها شود و از حق مرخصی خویش استفاده کند باید جایگزینی به دادگاه یا دادسرا معرفی کند که این جایگزین در بسیاری از موارد سند ملکی می‌باشد و در صورتی که خانواده این شخص فاقد سند ملکی مورد نظر و تایید قاضی محترم پرونده باشند مجبور به تهیه سند اجاره‌ای برای زندانی خویش می‌شوند.

وثیقه فوری

وقتی از لفظ وثیقه فوری استفاده می‌کنیم منظورمان این نیست که وثیقه فوری با دیگر انواع وثیقه متفاوت خواهدبود.

بلکه منظور این است که گاهی بنابر شرایطی اعم از بیماری فرد زندانی یا وجود مساله‌ای فوری و نیاز به خروج سریع فرد زندانی از زندان (مانند خاکسپاری یکی از نزدیکان درجه یک وی یا مواردی از این دست) و به دلیل وجود عجله و کمبود وقتی که ایشان دارند نیاز دارند که به شرکتی مراجعه کنند که به مراحل کار وارد بوده و در اسرع وقت نیاز ایشان را برطرف کنند و این مستلزم داشتن تجربه کافی و سالهای متمادی بودن در این شغل و حرف می‌باشد.

تکلیف سند در صورت فرار متهم

لذا مفتخریم که اعلام کنیم گروه اجاره سند راه‌گشا با تجربه‌ای بیش از یک دهه همواره در خدمت هموطنان عزیز خویش بوده و به دلیل تبحر و تجربه کافی و لازم همکارانمام همواره در اسرع وقت پاسخگوی نیاز شما عزیزان بوده‌ایم.

اجاره سند برای دادسرا

از لفظ اجاره سند برای دادسرا هنگامی استفاده می‌شود که فردی در زندان گرفتار باشد (متهم یا مجرم) و برای خروج از زندان به دلایل مختلف اعم از جلب رضایت شاکی یا شاکیان پرونده خویش یا رسیدگی به امور روزمره خانواده و افراد تحت تکفل خویش و یا کمک به امرار معاش خانواده خود و . . .  نیاز به تهیه سند اجاره‌ای داشته باشد که در این صورت یکی از عباراتی که مورد استفاده قرار می‌گیرد همان  عبارت اجاره سند برای دادسرا و عباراتی مشابه آن بسیار به چشم خواهد خورد.

زندانیان مهریه

از جمله کسانی که به واسطه ناتوانی از پرداخت دین بازداشت می‌شوند و تعدادشان هم قابل توجه است مردان جوانی هستند که از همان ابتدای زندگی مشترک به علت ناتوانی در پرداخت مهریه‌های بسیار سنگین گرفتار می‌شوند.

آثار وثیقه

بلافاصله پس از تودیع وثیقه ، چنانچه وثیقه ملک باشد باید ارزیابی گردد و در صورتی که ارزش آن به میزان وثیقه خواسته شده باشد، با دستور مقام قضایی توسط اداره ثبت بازداشت می‌شود.

به محض سپردن وثیقه خواسته شده توسط قاضی محترم باید فرد زندانی فورا آزاد گردد چرا که از این زمان، نگهداری وی در بازداشت اگر به اتهام دیگری نباشد خلاف قانون بوده و توقیف او غیرقانونی و جرم است.

لزوم تامین وثیقه و اجاره سند

اگر فردی مرتکب جرمی شده باشد خواهان استفاده از مرخصی برای جبران اشتباه خود و یا دریافت رضایت از شاکی یا شاکیان پرونده خواهدبود.

و یا زمانی که فرد فقط  متهم به انجام جرم باشد نیاز به استفاده از مرخصی دارد تا بتواند مدارک و مستنداتی دال بر بی‌گناهی خویش جمع‌آوری کند.

در این شرایط قاضی محترم دستگاه قضایی مطابق با نوع و شدت جرم یا اتهام فرد مجرم یا متهم اقدام به تعیین قرار وثیقه برای وی می‌کند.

اگر زندانی وخانواده وی دارای ملکی نباشند. نه خود فرد و نه خانواده و نزدیکانش. به خصوص در شهرهای بزرگ و کلان شهرها مانند تهران این مساله بغرنج‌تر است از این رو تامین وثیقه برای زندانی در تهران کاری دشوارتر خواهد بود.لذا لزوم اجاره سند برای دادگاه و تامین وثیقه در تهران و کلان شهرها بیشتر از سایر شهرستان‌ها احساس می‌شود.

لذا لزوم اجاره سند و وثیقه آشکار شده . در چنین شرایطی مجرم یا متهم نیاز به اجاره سند و وثیقه دارد.

میزان قرار وثیقه برای آزادی زندانی در تهران و شهرستان‌

درتامین وثیقه برای دادگاه برای آزادی زندانی باید سند و وثیقه‌ای هم ارزش با قرار صادر شده در پرونده ارایه کرد.

حال اگر فرد زندانی و خانواده وی ملک مورد نظر و تایید دادگاه و قاضی محترم پرونده را نداشته باشند برای تامین وثیقه برای آزادی زندانی باید از موسسه‌ها و شرکت‌های اجاره‌هنده وثیقه کمک بگیرند.

شرکت تامین وثیقه‌راه گشا با بیش از یک دهه سابقه و با سابقه‌ای سفید و درخشان همیشه در کنار شما عزیزان بوده و کمک کرده تا با تامین وثیقه در تهران و شهرستان‌ها و البته وثیقه ارزان در تهران و شهرستان‌ها همچنین تامین وثیقه فوری در تهران و شهرستان‌ها عزیزانتان را به کانون خانواده و اجتماع بازگردانید.

برخی افراد سودجو باارایه سند و وثیقه اما با هزینه‌های بالا و غیر واقع و یا ارایه سند و وثیقه جعلی به افراد زندانی و خانواده محترمشان سعی در فریب آنها داشته و فقط به فکر منافع خویش هستند.

و یا گاهی به دلیل ناآشنایی با مراحل اداری یا به دلیل پیچیده نشان دادن مراحل اداری و دریافت هزینه بیشتر این پروسه را طولانی و زمان‌بر انجام می‌دهند که گاهی در اثر این وقت‌کشی‌ها فرد زندانی مخصوصا اگر فقط متهم باشد زمان را برای جمع‌آوری مدارک و مستندات دال بر بی‌گناهی خویش از دست می‌دهد.

پس تامین وثیقه ارزان و فوری به خصوص تامین وثیقه در تهران و تامین سند ملکی اجاره‌ای در شهرستان‌ها بسیار حایز اهمیت بوده و هست.

تامین وثیقه برای آزادی زندانی در تهران و شهرستان‌ها

چه زمانی نیاز به تامین وثیقه برای دادگاه پیش می‌آید؟

تامین وثیقه برای دادگاه

در ارتکاب جرم یا اگر فردی متهم به انجام یک جرم بشودو فرد در واقع فقط مظنون بوده و فعلا فقط در مقام متهم باشد…

برای جلب رضایت شاکی یا شاکیان پرونده و یا برای جمع‌آوری مدارک و مستنداتی دال بر بی‌گناهی و یا سروسامان دادن به خانواده خویش (اگر فرد سرپرست خانوار باشد) افراد ملزم به تامین قرار وثیقه شده و به منظور تامین وثیقه برای دادگاه باید سند ملکی به ارزش قرار وثیقه صادر شده توسط قاضی محترم پرونده که در پرونده فرد متهم یا مجرم درج شده بپردازد.

حال اگر افراد و یا خانواده و نزدیکانشان فاقد ملک شخصی باشند و یا ملکی که دارند ارزشی کمتر از قرار وثیقه صادر شده توسط دستگاه محترم قضایی را داشته باشد لزوم اجاره سند و وثیقه آشکار شده و این افراد ملزم به اجاره سند و وثیقه از دفاتر و شرکت‌هایی هستند که در زمینه اجاره سند و وثیقه فعالیت دارند.

در بحث تامین وثیقه و تامین سند اجاره‌ای در تهران و تامین وثیقه برای آزادی زندانی در تهران و شهرستان‌ها راهگشا همیشه پیش قدم بوده و در کنار شما عزیزان تلاش خود را برای بازگرداندن عزیزانتان به آغوش خانواده انجام می‌دهد.

تامین وثیقه برای آزادی زندانی

با لزوم اجاره سند و وثیقه به طور مفصل آشنا شدیم.

حال به منظور جلوگیری از سو استفاده از ناآگاهی افراد بهتر است از مراحل انجام این کار توضیحاتی ارایه کنیم که تا حدودی از مراحل تامین وثیقه و روال این امر آگاهی داشته باشید.

مرحله اول‌عقدقرارداد بین متقاضی سند و وثیقه و شرکت اجاره دهنده است.

بعد از قرارداد باید مراحل اداری آغاز شده و شرکت باید فرد متقاضی سند و ثیقه را در جریان امور قرار دهد که عمل به مفاد قرارداد درواقع امری انسانی است که فرد و خانواده‌ای را چشم انتظار نگذاشته و از مراحل انجام کار آنان را مطلع سازیم.

شرکت اجاره سند راه گشا (با بیش از یک دهه سابقه در این زمینه در این امر خطیر و شرایط سخت تا حصول نتیجه موفقیت‌آمیز همواره در کنار شما عزیزان بوده تا با خیالی آسوده عزیزان دربندتان را در آغوش خویش بگیرید.

به صورت مختصر با لزوم اجاره سند و وثیقه به منظور تامین وثیقه و اجاره سند برای دادگاه و اجاره سند برای آزادی زندانی و همچنین برا مراحل تامین وثیقه آشنا شدیم .همه موارد گفته شده برای رفع نگرانی از فرد زندانی اعم از متهم یا مجرم و خانواده‌هایشان بود اما در این میان آیا فرد گذارنده سند و مالک هیچ حقی ندارد؟ نگرانی ندارد؟

به دور از انصاف است که در یک معامله که دوطرف حضورد دارند تنها به حقوق و نگرانی‌های یکی از طرفین اشاره شود. قطعا فرد مالک و در واقع اجاره‌دهنده سند و وثیقه نیز نگرانی‌هایی داشته و حقوقی نیز دارد.

که مهم‌ترین آنها این است که فرد زندانی اعم از متهم یا مجرم به خصوص فرد متهم که جرم و بزه وی اثبات شده و ممکن است متهم به پرداخت جریمه هنگفتی شده باشد و یا حکم صادر شده برای وی شامل تحمل حبس طولانی مدتی باشد اگر بعد از خروج از زندان فرار کنند چه اتفاقی می‌افتد؟ تکلیف وثیقه در صورت فرار متهم چه می‌شود؟

به خصوص اگر ملک و وثیقه ارایه شده تنها ملک فرد باشد و خانه مسکونی و ی و خانواده‌اش باشد چه؟

در این صورت چه بلایی بر سر خانواده وی خواهد آمد؟

زمانی که فرد زندانی که با گذاشتن وثیقه نزد دادگاه از زندان خارج شده و از مرخصی خود استفاده می‌کند به عهد خود عمل نگرده و به اصطلاح فرار کند و دیگر به زندان بازنگردد و خود را به مراجع قضایی معرفی نکند مفهوم ضبط وثیقه پیش می‌آید.

ضبط وثیقه یعنی چه و به چه مفهومی است؟

ضبط وثیقه به این معناست که پس از فرار زندانی اعم از متهم یا مجرم در صورت تحقق شرایط ضبط، مالی که توسط وثیقه‌گذار معرفی شده است به میزانی که در قرار اخذ وثیقه مشخص شده، در اختیار قاضی قرار گرفته تا از محل آن ضرر و زیان ناشی از جرم که بر بزه‌دیده وارد شده است را جبران کند. مازاد آن نیز باید به وثیقه‌گذار بازگردانده شود.

حال این سوال پیش می‌آید که به همین راحتی بوده و در هر شرایطی برای هر جرمی و هر میزان وثیقه همه مراحل و قوانین یکی بوده و قاضی محترم پرونده دستور ضبط وثیقه را صادر می‌کند؟

قطعا خیر و برای ضبط وثیقه نیز مانند دیگر موارد قانونی شرایط و مقرراتی وجود دارد.

 حال به صورت اجمالی به بررسی شرایط ضبط وثیقه می‌پردازیم.

شرایط ضبط وثیقه

حال که با وثیقه و تامین وثیقه آشنا شدیم و مفهوم ضبط وثیقه را دانستیم، باید به این نکته بپردازیم که در چه شرایطی مقام قضایی مجاز به ضبط وثیقه خواهد بود؟ و در چه شرایطی قاضی محترم پرونده دستور ضبط وثیقه را صادر می‌کند؟

در شرایط زیر امکان ضبط وثیقه وجود دارد:

۱- هنگامی که دادگاه حضور متهم را لازم بداندامامتهم در موعد مقرر در دادگاه حاضر نشود؛

۲-  وثیقه توسط شخص دیگری داده شود و او در مهلت یک‌ماهه‌ای که دادگاه از تاریخ ابلاغ به او می‌دهد، قادر به حاضر کردن متهم نزد دادگاه نگردد؛

۳- عدم حضور متهم و یا عدم توانایی وثیقه‌گذار برای حاضر کردن متهم نزد دادگاه دارای عذر موجه نباشد؛

۴- حضور متهم در دادگاه لازم باشد.

۵- ابلاغ احضاریه به متهم یا وثیقه‌گذار به صورت واقعی باشد و نه قانونی. یعنی به خود شخص ابلاغ شده باشد.

پس اگر متهم در در دادگاه حاضر شود و یا عدم حضورش همراه با عذرموجهی باشد، امکان ضبط وثیقه وجود نخواهد داشت.

البته باید توجه داشت که هرگاه ثابت شود متهم یا وثیقه‌گذار برای جلوگیری از امکان ابلاغ واقعی اخطاریه، نشانی محل اقامت واقعی یا تغییر آن را به مرجع قبول‌کننده وثیقه اعلام نکنند یا به این منظور از محل خارج شده یا به هر نحو دیگر به این منظور امکان ابلاغ واقعی را دشوار کرده باشند و این امر از نظر بازپرس محرز شود، ابلاغ قانونی اخطاریه برای ضبط وثیقه کافی است.

دستور ضبط وثیقه

به دستور قاضی این کار انجام می‌شود و ضرر و زیان فرد شاکی از محل آن مال شد.  تنها زمانی صادر خواهد شد که حضور متهم در دادگاه لازم بوده و متهم علی‌رغم آن بدون عذر موجه از حضور در دادگاه سرباز زده است و یا وثیقه‌گذار با وجود ابلاغ دادگاه مبنی بر تحویل متهم و گذشت مدت زمان یک ماهه، بدون عذر موجه متهم را در دادگاه حاضر نکرده است.

 در این موارد دادستان اقدام به صدور دستور ضبط وثیقه به میزان مبلغ مندرج در قرار وثیقه خواهد کرد.

تامین وثیقه برای آزادی زندانی

مراحل و تشریفات ضبط وثیقه

پس از قطعیت یافتن دستور دادستان و بدون نیاز به صدور اجراییه، این دستور بر اساس قوانین اجرای احکام مدنی در معاونت اجرای احکام کیفری دادسرا اجرا خواهد شد. اجرای احکام در صورت مال بودن وثیقه با مزایده آن و در غیر این صورت، به میزان مقرر در قرار از وثیقه ضبط خواهد کرد.

در مزایده، پس از کارشناسی وثیقه توسط کارشناس رسمی دادگستری، شخص وثیقه‌گذار نیز می تواند در مزایده شرکت کند و با پرداخت مبلغ تعیین‌شده، مال مورد وثیقه را مجددا به مالکیت خود درآورد. همچنین ممکن است اجرای این حکم دارای هزینه‌هایی باشد که این هزینه‌ها هم از مبلغ وثیقه کسر خواهد شد.

در پایان اگر مبلغی اضافه ماند، به وثیقه‌گذار برگردانده خواهد شد.

مهلت تحویل متهم توسط وثیقه‌گذار

بر اساس ماده ۲۳۰ آیین دادرسی کیفری، اگر  شخص دیگری برای متهم وثیقه سپرده باشد، به وثیقه‏‌گذار اخطار می‌شود که ظرف یک ماه متهم را تحویل دهد. در صورت ابلاغ واقعی اخطاریه و عدم تحویل متهم، به دستور دادستان، از وثیقه معادل وجه قرار، ضبط می‌شود.

بخشنامه ضبط وثیقه

به دلیل شایع بودن صدور قرار وثیقه و همچنین تبعات و الزامات آن، دستگاه قضایی همیشه با این امر درگیر بوده و بخشنامه‌های مختلفی را در این باره صادر کرده است. از جمله آنها می‌توان به بخشنامه دادستان کل کشور مبنی بر پذیرش اموال منقول به جای اموال غیرمنقول اشاره کرد. متن این بخشنامه از این قرار است‌ :

از آنجا که براساس گزارش‌های رسیده و بازرسی‌های به عمل آمده، تعداد زیادی از جمعیت کیفری وارده به زندان‌ها را افرادی تشکیل می‌دهند که به صورت کوتاه مدت به ندامتگاه اعزام می‌شوند و تعداد قابل توجهی از این متهمان به علت عجز از معرفی کفیل یا وثیقه، اتمام وقت اداری یا تقارن با ایام تعطیل و طولانی شدن فرایند معرفی وثیقه ملکی و تشریفات ارزیابی و توقیف آن، به زندان معرفی می‌شوند، لذا مقتضی است به منظور تسهیل فرایند پذیرش تأمین و پرهیز از بازداشت متهمان به علت عجز از معرفی کفیل یا ایداع وثیقه نقدی یا غیرمنقول و در راستای اعمال بند (خ) ماده ۲۱۷ قانون آیین دادرسی کیفری، با یادآوری تبصره ماده ۲۲۶ این قانون، نسبت به پذیرش وثایق معرفی شده از نوع اموال منقول نظیر خودرو، طلا و … اقدام شود و در مورد خودرو چنانچه ارزش متعارف آن به تشخیص مقام قضایی تکافوی میزان وثیقه صادره را بنماید با مراجعه وثیقه‌گذار و ملاحظه مدارک معتبر و احراز مالکیت وی، دستور توقیف صادر و خودرو با مسئولیت وثیقه‌گذار به پارکینگ‌های مجاز معرفی و قبض مربوط در پرونده نگهداری و قرار قبولی وثیقه صادر شود..

ضبط وثیقه ملکی

گفتیم که فرد می‌تواند اموال منقول و غیرمنقول و یا وجه نقد و یا ضمانت‌نامه بانکی برای وثیقه ارائه دهد. با توجه به این که توقیف اموال غیرمنقول به صورت سندی است، بسیاری از افراد تمایل دارند که مال غیرمنقول را به عنوان وثیقه معرفی کنند.

درصورتی‌که مال غیرمنقول به عنوان وثیقه معرفی شده و دستور ضبط آن صادر شود، فرد می‌تواند نسبت به دستور ضبط وثیقه در مدت ده روز از تاریخ ابلاغ دستور اعتراض کند. در صورت عدم اعتراض و یا رد شدن اعتراض و قطعی شدن دستور، واحد اجرای احکام برای به مزایده گذاشتن ملک اقدام خواهد کرد. یعنی ابتدا ملک کارشناسی و قیمت‌گذاری شده و مزایده در روزنامه رسمی آگهی شده و تاریخ آن اعلام خواهد شد.

پس از مزایده، مبلغ قرار از محل فروش ملک به همراه هزینه کارشناس و سایر هزینه‌های مزایده از آن کسر می‌شود و مازاد آن به وثیقه‌گذار عودت خواهد داده شد.

در پایان شرکت اجاره سند و تامین وثیقه راه گشا با بیش از یک دهه سابقه درخشان و خوش نام در زمینه سند اجاره‌ای و تامین وثیقه و قرار وثیقه همواره کنار شما عزیزان بوده و برای یافتن جواب سوالات خویش می توانید از راه‌های ارتباطی (واتساپ – تلفن – مراجعه حضوری) با کارشناسان ما ارتباط برقرار کرده و از راهنمایی‌های ایشان بهره‌مند شوید.

اگر کسی سند برای آزادی یک زندانی اجاره دهد و زندانی فرار کند چه مشکلی برای سند و مالک آن به وجود می‌آید؟

در اکثر مواقع در بحث اجاره سند و سپردن وثیقه برای آزادی زندانی در مورد عقد قرارداد٬ نرخ اجاره سند٬ مدت اجاره سند٬ مراحل اداری سپردن وثیقه و زمان سپری شده بین سپردن وثیقه و آزادی زندانی و . . . صحبت می‌شود و اکثر نگرانی‌ها و نگاه‌ها معطوف به فرد زندانی اعم از مجرم یا متهم بوده و چیزی که کمتر به آن پرداخته می‌شود حقوق صاحب سند (فرد اجاره دهنده سند یا همان فرد وثیقه‌گذار) است و همین مورد اغلب بر نگرانی‌های فرد مذکور ( صاحب سند) می‌افزاید.

وثیقه و آزادی زندانی با آن

در این میان وظیفه آگاه‌سازی و اطمینان بخشی به این افراد برعهده شرکت‌ها و موسسات واسطه بین فرد وثیقه‌گذار و فرد زندانی (اعم از مجرم یا متهم ) می‌باشد.

پس برخود واجب دانستیم که اندکی در این مورد صحبت کرده و نقاط تاریک این مبحث را روشن کنیم.

البته جواب کامل این سوال در مواد ٢٣٠ به بعد قانون ايين دادرسي كيفري سال ٩٢ به طور مفصل بیان شده است که به دلیل طولانی بودن مبحث٬ و سنگین و ثقیل بودن برخی عبارات و جملات مشاورین ما (اعضای موسسه راه‌گشا) بر خود واجب دانستند که این بحث را به طور مختصر و ساده برای شما عزیزان مطرح کنند.

تکلیف وثیقه پس از فرار زندانی

به گفته وکلا و متن صریح قانون چنانچه شخصی وثیقه تودیع کرده باشد و پس از احضار، نزد مقام قضایی حاضر نشود یا این که متهم یا مجرم، از مرخصی برنگشته باشد با طی مراحل خاص و مشخصی امکان ضبط وثیقه‌ فراهم خواهد شد.

عدم حضور در مراجع قضایی با عذر موجه

 گاهی ممکن است فرد به مرخصی رفته، در موعد مقرر خود را به مرجع قضایی معرفی نکند اما لزوما این به معنی فرار فرد متهم یا مجرم نیست ممکن است علت موجهی درباره عدم حضور نزد مقام قضایی یا مراجعت به حبس داشته باشد در این صورت با اثبات ادعای وی، وثیقه حتی اگر ضبط شده باشد نزد مالک یا فرد وثیقه گذار  مسترد می‌گردد، به شرط آن که امکان استرداد آن وجود داشته باشد یا این که با وجود علت موجه در عدم حضور یا عدم بازداشت تاخیر بیش از اندازه و غیر معقولی رخ نداده باشد.

و یا حتی در صورتی که مجرم پس از تودیع وثیقه فرار کند و خود را در موعد مقرر به مقام قضایی مربوطه معرفی ننماید اما بعد از مدتی از فرارش پشیمان شود و بخواهد خود را تسلیم قانون کند اگر محکوم به حبس باشد، ضرر و زیان شاکی خصوصی را از محل وثیقه پرداخت می‌کنند و مابقی را پس از کسر هزینه‌ها باز می‌گردانند. البته نباید فراموش کرد که برگرداندن وثیقه اجرا شده به هیچ عنوان آسان نیست البته نه غیر ممکن بلکه امکانپذیر اما سخت و طی روندی طولانی خواهد بود.

سعی بر این داشتیم که به صورت مختصر و مفید و البته با بیانی ساده و قابل درک  برای عموم مردم عزیزمان این مطلب را تا حدودی باز کرده و توضیح دهیم .

قطعا مباحث حقوقی بسیار پیچیده و دارای تودر توهای فراوانی هستند که در یک مقاله و چند صفحه نمی گنجند .

لذا در موسسه راه‌گشا کارشناسان ما همواره در کنار شما عزیزان بوده تا پاسخگوی سوالات شما هم‌میهنان گرامی بوده و دغدغه‌ها و نگرانی‌ها و سوالات شما عزیزان را برطرف کنن.

در همین خصوص شما عزیزان( اعم از فرد متهم یا مجرم و خانواده وی همچنین فرد وثیقه‌گذار و مالک سند ) می‌توانید پاسخ تمامی سوالات خویش را از موسسه اجاره سند راه‌گشا بخواهید و ما بیش از یک دهه است که در کنار شما عزیزان هستیم تا این مهم را انجام دهیم .

از خداوند منان صمیمانه خواستاریم که در همه جوامع به خصوص در ایران دوست داشتنی وطن عزیزمان دیگر شاهد جرم و جنایت نبوده و فردی گرفتار و دربند نباشد.

3.3/5 - (9 امتیاز)
Call Now Button