تامین وثیقه

وثیقه برای آزادی زندانی

امروزه گذاشتن وثیقه برای آزادی زندانی به امری بدیهی تبدیل شده است و روزانه شاهد این هستیم که بسیاری از مراکزی که خدمات تامین وثیقه برای ارائه به دادسرا برای آزادی زندانی را انجام می دهند، میزان خدمات دهی خود را بالا می برند تا کمکی به افراد درگیر این مشکل نمایند.

ماده 220ـ در صورتی که متهم بخواهد به جای معرفی کفیل وثیقه بسپارد بازپرس مکلف به قبول آن است.

ماده 222ـ در صورت عدم پذیرش تقاضای کتبی وثیقه‌گذار توسط بازپرس مراتب با ذکر علت در پرونده منعکس می‌شود.

ماده 223ـ بازپرس در مورد قبول وثیقه یا کفالت قرار صادر می‌نماید و پس از امضا کفیل یا وثیقه‌گذار خود آن را امضا می‌کند و تصویر قرار به وثیقه‌گذار ابلاغ میشود.

ماده 224ـ بازپرس مکلف است ضمن صدور قرار قبولی کفالت یا وثیقه به کفیل یا وثیقه‌گذار تفهیم کند که در صورت احضار متهم و عدم حضور او بدون عذر موجه و عدم معرفی وی از ناحیه کفیل یا وثیقه‌گذار وجه‌الکفاله وصول یا وثیقه تامین شده طبق مقررات این قانون ضبط می‌شود.

وثیقه ملکی چسیت؟

 گاهی اوقات افراد به مراجع قضایی ممکن است احضار شوند.

بازپرس پرونده جهت تکمیل تحقیقات و برای ضمانت حضور متهم در جلسات بعدی اقدام به صدور وثیقه نماید.

بنابراین از متهم خواسته می‌شود که سند ملکی خود را به عنوان وثیقه به مراجع قضایی ارایه دهد و اگر متهم توانایی گذاشتن وثیقه را نداشت از آشنایان و اطرافیانش می‌تواند بخواهد که برای او وثیقه بگذارند.

هنگامی که متهم به بازداشتگاه فرستاده می‌شود یکی از مواردی که از متهم رفع بازداشت می‌کند، گذاشتن وثیقه است.

انواع وثیقه

 ۱) وثیقه بانکی

۲) وثیقه ملکی

وثیقه به عنوان تامین کیفری در دادگاه و برای سایر اتهامات سپرده می‌شود.

تهیه و تامین وثیقه ملکی برای دادگاه و دادسرا

افراد برای ارائه دادن وثیقه به دادگاه  و یا دادسرا نیازمند سند ملکی برابر با ارزش قرار وثیقه‌ای می باشند که صادر شده‌ است، اما گاهی اوقات افراد به دلیل مشکلات مالی نمی‌توانند وثیقه ملکی تهیه کنند. این افراد می‌توانند از طریق خانواده یا بستگان مشکل وثیقه را حل نمایند.

وثیقه در مراحل گوناگون دادسرا و دادگاه اخذ مرخصی و همچنین آزادی زندانی صورت می‌گیرد، بنابراین تفاوتی میان آنها نیست.

مرجع قضایی صادر کننده قرار وثیقه تعیین کننده میزان مبلغ است.

این مبلغ براساس نوع جرم ارتکابی و شدت و ضعف مجازات آن و میزان خسارات وارده و موجود در پرونده می‌باشد.

واخواهی چیست؟

امکان دارد در رسیدگی به دعاوی حقوقی در دادگاه‌های حقوقی خوانده حاضر نشود و از خود دفاع لازم را به عمل نیاورد که این امر سبب محکومیت وی و صدور حکم علیه وی می‌شود که به این قبیل دادنامه‌ها غیابی می‌گویند و برای آن نیازمند سپردن تامین متناسب می‌باشد تا مراحل قضایی مجددا اجرا شود.

زمانی که رای غیابی یک فرد از جانب دادگاه بر علیه او صادر شده باشد و در آن پرونده شخص محکوم شده یعنی خود او و یا وکیل یا قایم مقام قانونی او در هیچ یک از جلسات دادگاه حضور نیافته یا لایحه‌ای هم برای دادگاه ارسال نکرده باشند و از طرفی اخطاریه‌ها به وی ابلاغ نشده باشد (منظور برگه اخطاریه به خود شخص تحویل داده نشده باشد یا در سامانه قضایی ثنا به وی ابلاغ نشده باشد) کسی که رای علیه او صادر شده باشد می‌تواند نسبت به آن رای اعتراض واخواهی نماید.

شرایط تامین وثیقه را در متن پیش رو به اختصار مطالعه نمودید. چنانچه در این زمینه به راهنمایی، مشاوره و تامین وثیقه و اجاره سند احتیاج داشتید، می توانید از طریق شماره 02166422143 با گروه تامین وثیقه و اجاره سند راه گشا در ارتباط باشید.

امتیاز این مطلب
Call Now Button