تامین وثیقه

وثیقه برای آزادی زندانی

امروزه گذاشتن وثیقه برای آزادی زندانی به امری بدیهی تبدیل شده است و روزانه شاهد این هستیم که بسیاری از مراکزی که خدمات تامین وثیقه برای ارائه به دادسرا برای آزادی زندانی را انجام می دهند، میزان خدمات دهی خود را بالا می برند تا کمکی به افراد درگیر این مشکل نمایند و همیشه هستند کسانی که برای آزادی از زندان برای خود و یا یکی از نزدیکان و دوستان و اعضای خانواده خویش همواره به دنبال اجاره وثیقه برای آزادی زندانی خویش هستند.

لذا همواره بحث وثیقه آزادی زندانی و وثیقه آزادی زندانیان  از مباحث داغ و پرطرفدار روزمره بوده و هست.

آزادی به قید وثیقه

در مبحث وثیقه برای آزادی زندانی مانند همه مسایلی که در قانون به وسیله قانونگذار ذکر شده است مفاد و تبصره‌های بسیار زیادی وجود دارد تا از همه نظر این موضوع تحت بررسی قرار گرفته و عدالت درمورد آن رعایت شود. لذا فقط به عنوان نمونه چند مورد جزیی از مواد مربوط به بحث  آزادی زندانی با وثیقه را در این بخش از مقاله ذکر می‌کنیم:

ماده 220 – در صورتی که متهم بخواهد به جای معرفی کفیل وثیقه بسپارد بازپرس مکلف به قبول آن است.

ماده 222 – در صورت عدم پذیرش تقاضای کتبی وثیقه‌گذار توسط بازپرس مراتب با ذکر علت در پرونده منعکس می‌شود.

ماده 223 – بازپرس در مورد قبول وثیقه یا کفالت قرار صادر می‌نماید و پس از امضا کفیل یا وثیقه‌گذار خود آن را امضا می‌کند و تصویر قرار به وثیقه‌گذار ابلاغ میشود.

ماده 224 – بازپرس مکلف است ضمن صدور قرار قبولی کفالت یا وثیقه به کفیل یا وثیقه‌گذار تفهیم کند که در صورت احضار متهم و عدم حضور او بدون عذر موجه و عدم معرفی وی از ناحیه کفیل یا وثیقه‌گذار وجه‌الکفاله وصول یا وثیقه تامین شده طبق مقررات این قانون ضبط می‌شود.

وثیقه ملکی چیست؟

 گاهی اوقات افراد به دلایل مختلف از جمله ارتکاب به جرم ویا متهم شدن به انجام جرمی به مراجع قضایی ممکن است احضار شوند. اگر در هماین حضور اول از شخص مجرم یا متهم رفع اتهام شود که موضوع فیصله یافته است اما اگر تکلیف مشخص نشود و بازپرس پرونده جهت تکمیل تحقیقات و برای ضمانت حضور متهم در جلسات بعدی اقدام به صدور وثیقه نماید.

بنابراین از متهم خواسته می‌شود که سند ملکی خود را به عنوان وثیقه به مراجع قضایی ارایه دهد و اگر متهم توانایی گذاشتن وثیقه را نداشت از آشنایان و اطرافیانش می‌تواند بخواهد که برای او وثیقه بگذارند. هنگامی که متهم به بازداشتگاه فرستاده می‌شود یکی از مواردی که از متهم رفع بازداشت می‌کند، گذاشتن وثیقه است.

و درواقع در این مرحله با مساله ضامن برای آزادی زندانی مواجه می‌شویم. ضامن برای آزادی زندانی موارد مختلفی است اما ما در اینجا فقط با مبحث سند ملکی برای آزادی زندانی سر و کار داریم.ابتدا باید به شرایط آزادی به قید وثیقه بپردازیم اما قبل از صحبت درمورد این موضوع لازم است تا با انواع وثیقه آشنا شویم.

انواع وثیقه

از جمله انواع وثیقه می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  1. وثیقه بانکی
  2. وثیقه ملکی

وثیقه به عنوان تامین کیفری در دادگاه و برای سایر اتهامات سپرده می‌شود.

تهیه و تامین وثیقه ملکی برای دادگاه و دادسرا

افراد برای ارائه دادن وثیقه به دادگاه  و یا دادسرا نیازمند سند ملکی برابر با ارزش قرار وثیقه‌ای می باشند که صادر شده‌ است، اما گاهی اوقات افراد به دلیل مشکلات مالی نمی‌توانند وثیقه ملکی تهیه کنند. این افراد می‌توانند از طریق خانواده یا بستگان مشکل وثیقه را حل نمایند.

در شرایطی که از هیچ یک از طرق ذکر شده در بالا نتوانند وثیقه برای آزادی زندانی خویش بیابند لذا مجبور به اجاره وثیقه برای آزادی زندانی  خواهند شد و آزادی از زندانی این شخص به اجاره وثیقه وابسته خواهدشد.

شرایط آزادی به قید وثیقه

در بحث وثیقه و آزادی زندانی نیز موارد جزیی و قوانین بی‌شماری وجود دارد و درواقع وثیقه در مراحل گوناگون دادسرا و دادگاه اخذ مرخصی و همچنین آزادی زندانی صورت می‌گیرد، بنابراین تفاوتی میان آنها نیست.

لازم به ذکر است که مرجع قضایی صادر کننده قرار وثیقه تعیین کننده میزان مبلغ است. در واقع این مبلغ براساس نوع جرم ارتکابی و شدت و ضعف مجازات آن و میزان خسارات وارده و موجود در پرونده می‌باشد.

واخواهی چیست؟

امکان دارد در رسیدگی به دعاوی حقوقی در دادگاه‌های حقوقی خوانده حاضر نشود و از خود دفاع لازم را به عمل نیاورد و در واقع از حضور در دادگاه ممانعت به عمل آورد که این امر سبب محکومیت وی و صدور حکم علیه وی می‌شود که به این قبیل دادنامه‌ها غیابی می‌گویند و برای آن نیازمند سپردن تامین متناسب می‌باشد تا مراحل قضایی مجددا اجرا شود.

زمانی که رای غیابی یک فرد از جانب دادگاه بر علیه او صادر شده باشد و در آن پرونده شخص محکوم شده یعنی خود او و یا وکیل یا قایم مقام قانونی او در هیچ یک از جلسات دادگاه حضور نیافته یا لایحه‌ای هم برای دادگاه ارسال نکرده باشند و از طرفی اخطاریه‌ها به وی ابلاغ نشده باشد (منظور برگه اخطاریه به خود شخص تحویل داده نشده باشد یا در سامانه قضایی ثنا به وی ابلاغ نشده باشد) کسی که رای علیه او صادر شده باشد می‌تواند نسبت به آن رای اعتراض واخواهی نماید.

آزادی زندانی با وثیقه

در شرایطی که خانواده و یا افرادی برای آزادی از زندان یکی از نزدیکانشان به بن‌بست برخورد می‌کنند و توانایی برآمدن از عهده شرایط آزادی به قید وثیقه را ندارند به ناچار متوصل به شرکت‌های اجاره دهنده سند می‌شوند .

هزینه وثیقه برای آزادی زندانی

به دلیل تنوع در نوع جرم انجام شده یا اتهام وارده و جزییات هر پروندهای هرگز نمی‌توان یک قیمت ثابت و بدون تغییر را اعلام کرد لذا باید به تناسب جرم انجام شده ویا اتهام وارده و تعداد دفعات محکومیت فرد زندانی نیز توجه بسیار زیادی داشت. لذا اولین قدم برای شما عزیزان مراجعه به یک مرجع قابل اعتماد خواهد بود.

امروز ما می‌توانیم با افتخار گروه اجاره سند راه‌گشا را با تجربه‌ای بیش از یک دهه به شماعزیزا معرفی کرده و به شما هم میهنان عزیز این اطمینان را بدهیم که تحت هیچ شرایطی و به هیچ عنوان شاهد حتی یک مورد سیاه در پرونده ما نخواهید بود و طی همه این سالها همواره با سرعت عمل و نرخ‌های بسیار متاسفانه در خدمت شما عزیزان خواهیم بود.

شرایط تامین وثیقه را در متن پیش رو به اختصار مطالعه نمودید. چنانچه در این زمینه به راهنمایی، مشاوره و تامین وثیقه و اجاره سند احتیاج داشتید، می توانید از طریق شماره 02166422143 با گروه تامین وثیقه و اجاره سند راه گشا در ارتباط باشید.

امتیاز این مطلب
Call Now Button