آیا زندانی مهریه با سند آزاد می شود؟

آیا زندانی مهریه با سند آزاد می شود؟ این سوالی است که در جوامع امروزی ذهن بسیاری را به خود درگیر کرده است، چرا که بسیاری از جوانان بخاطر مهریه در زندان هستند. لذا تیم اجاره سند راه گشا تصمیم گرفت تا مطالب مفیدی در این زمینه را در اختیار مخاطبین خود قرار دهد. با ما تا انتهای مقاله همراه باشید.

در دنیای امروزی عباراتی همچون تکنولوژی٬ پیشرفت٬ اینترنت٬ فضای مجازی و اخبار و رسانه جزیی جدایی‌ناپذیر شده و اغلب انسان‌ها در هر رده سنی بنا به کار و شغل و تحصیل  خود و یا حتی برای تفریح و سفر خود و خانواده‌شان به این فضا وابسته هستند وکمتر کسی را می‌توان دید که به فضای مجازی و رسانه‌هانیازمند نباشد و به صورت روزمره از این امکانات استفاده نکند.

هنگامی که در فضای مجازی با سایت‌ها٬ پیج‌ها و کانال‌های مختلف برخورد می‌کنیم با یک سری الفاظ٬ عبارات ٬ کلمات و اصطلاحات روبرو می‌شویم که این کلمات به صورت روزمره و مدام تکرار می‌شوند.

سند اجاره‌ای٬ سند ملکی اجاره‌ای٬ وثیقه برای مرخصی زندانی٬ سند اجاره‌ای برای زندانی در تهران٬ سند اجاره‌ای برای زندانی٬ گذاشتن سند برای زندانی٬ وثیقه گذاشتن برای زندانی٬ قیمت سند اجاره‌ای٬ اجاره سند٬ اجاره سند برای دادسرا و دادگاه٬ وثیقه برای آزادی زندانی٬ وثیقه برای مرخصی زندانی وثیقه برای دادگاه٬ وثیقه برای دادسرا و . . . این کلمات و اصطلاحات در رده همان عباراتی هستند که به صورت روزمره در فضای مجازی تکرار شده و ما بارها با آنها مواجه شده‌ و برخورد داشته‌ایم.

عاقبت زندانیان مهریه

قبل از اینکه به جزییات پرونده زندانیان مهریه بپردازیم لازم است تا اصطلاحات و اطلاعات اولیه را به طور کلی و ساده و روان برای شما عزیزان توضیح دهیم.

وقتی فردی مرتکب جرم شده و یا متهم به انجام کاری شده است که خلاف قانون و مطابق مصادیق مجرمانه باشد لزوم اجاره سند و وثیقه به وضوح نمایان می‌شود.

در صورت ارتکاب فردی به  جرمی که در نتیجه آن محکوم به تحمل حبس شود قطع به یقین این فرد خواهان استفاده از حق مرخصی خود بوده تا بتواند درصدد جبران اشتباه خود برآمده و یا از شاکی یا شاکیان خویش طلب عفو و بخشش و رضایت کند.

و یا در شرایطی دشوارتر یعنی زمانی که فرد مرتکب جرمی نشده باشد اما متهم به انجام آن است.

در چنین شرایطی یقینا نیاز به استفاده از مرخصی دارد تا بتواند از زندان خلاص شده و درصدد جمع‌آوری مدارک و مستنداتی دال بر بی‌گناهی خویش برآید.

در این شرایط قاضی محترم دستگاه قضا با تکیه بر ضوابط و قوانین مطابق با نوع و شدت جرم یا اتهام فرد (مجرم یا متهم) اقدام به تعیین نوع و میزان قرار وثیقه برای فرد مذکور  می‌کند.

مرخصی زندانیان مهریه

تا اینجا به طور مختصر در مورد مفهوم سند اجاره‌ای و دلیل اجاره سند توضیحاتی دادیم که البته در مقالات قبلی به طور مفصل به این موضوع پرداخته‌ایم.

حال در این مقاله قصد داریم به طور مختصر به شرح یکی از مواردی که ممکن است در آن به اجاره سند نیاز باشد اشاره کنیم و آن هم بحث زندانیان مهریه می‌باشد.

در این مقاله قصد داریم تا به نکاتی همچون مدت زمان زندانی برای مهریه همچنین مرخصی زندانی مهریه بپردازیم.

نفقه

در ادامه به توضیح کلی در مورد نفقه می پردازیم:

نفقه چیست و چه چیزهایی شامل آن می شود؟

بر طبق ماده ۱۱۰۷ قانون مدنی٬ نفقه شامل همه نیازهای متعارف و متناسب با وضعیت هر زن مانند مسکن، پوشاک، خوراک، اثاث منزل و هزینه های درمان و حتی خادم(در موارد خاص یعنی در صورتی که زن عادت به داشتن خادم داشته و یا به واسطه مریضی نیاز به یک خادم داشته باشد)می‌شود.

موارد آورده شده در این ماده قانون حصری نیست و فقط به عنوان مثال آورده شده‌است.

قاعده کلی این است که حقوق زوجه شامل همه نیازهای متعارف و متناسب با شآن زوجه مورد نظر است.

هزینه های درمان زوجه تا چه میزان بر عهده مرد است؟

هزینه های درمان زوجه که در قانون نفقه  از موارد نفقه شمرده شده شامل هزینه های درمان متعارف می‌باشد و اگر زوجه دچار بیماری صعب العلاج یا خاصی باشد که هزینه‌های گزاف داشته باشد وجوبی برای پرداخت هزینه‌های آن برای زوج نیست.

 در این موارد خاص قاضی پرونده نفقه با توجه با قانون، شرع و اوضاع و احوال و شرایط زوجین و وضعیت مالی آن ها تصمیم متناسب با پرونده  را اتخاذ خواهدکرد، چرا که همه پرونده‌های حتی شبیه به هم و با یک موضوع اصلی نیز با یکدیگر متفاوت هستند و جزییات پرونده‌ها با یکدیگر کاملا متفاوت است لذا جزییات و ریز قانون و تصمیم‌گیری در مورد پرونده‌های مختلف را نمی‌توان در یک مقاله شرح داد.

این مطلب را نیز بخوانید: آیا فرد زندانی تا پایان دوره محکومیت خویش نمی‌تواند بیرون بیاید؟

رابطه تمکین و نفقه چیست؟

برای توضیح این موضوع لازم است مختصری در مورد معنی و شرایط تمکین توضیح دهیم. تمکین یعنی اینکه زوجه می بایستی در منزل مشترک که زوج اختیار کرده سکنی گزیند و از زوج در انجام وظایف خاص زناشویی اطاعت کند و در راستای این که قانون مدنی ریاست خانواده را از خصوصیات زوج مطرح کرده است، عمل نماید.

 به زوجه‌ای که عمدا و بدون عذر قانونی و شرعی و موجه اقدام به تمکین ننماید ناشزه گفته می شود  و بر طبق ماده ۱۱۰۸ قانون مدنی زمانی که  زوجه بدون مانع و دلیل موجهی از ادای وظایف خود امتناع کرده و سرباز زند در واقع تمکین نکند مستحق حق  نفقه خود نخواهد بود.

پرداخت نفقه در دوران عقد چگونه است؟

اگر زوجین بعد از عقد نکاح دائم بر سر تاریخ مراسم عروسی و همه جوانب و مسایل زندگی مشترک خویش صحبت کرده و به توافق رسیده باشند رویه قضایی بدین صورت است که در این دوران تا زمان شروع زندگی مشترک به زوجه نفقه‌ای تعلق نمی‌گیرد.

زندانی مهریه

اما در شرایطی که زوج، زوجه را بلاتکلیف و بدون مشخص کردن تاریخ و شرایط شروع زندگی زناشوییشان رها کرده باشد  و اقدامی برای شروع زندگی نکند زوجه می تواند طبق قانون و ضوابط مربوط به نفقه اقدام به  مطالبه نفقه خود کند.

در شرایطی که بین زوجین نزدیکی و عمل زناشویی واقع نشده باشد زوجه دارای حق حبس است یعنی بر طبق ماده ۱۰۸۵ قانون مدنی زوجه تا زمانی که تمام و کمال مهریه به او پرداخت نشده باشد – و لو این که مهریه توسط دادگاه تقسیط شده باشد – می تواند از تمکین و انجام کلیه وظایفی که در مقابل زوج دارد امتناع کرده و این امتناع منجر به  اسقاط حق نفقه زوج نخواهد شد.

این مطلب را نیز بخوانید: تکلیف وثیقه در صورت فرار متهم چه می‌شود؟

نکته: باید به این نکته توجه داشته باشید که زندگی مشترک زوجین ظهور در پرداخت نفقه از جانب زوج به زوجه دارداین جمله را می‌توان اینگونه توضیح داد که اگر زوج برای احقاق حقوق معوقه از طرف زوجه به دادگاه مراجعه کند در حالی که مدت زمانی را که خواهان حق خود است در یک منزل با شوهر زندگی می کرده است از نظر محاکم زندگی مشترک با شوهر ظهور در دریافت نفقه دارد و بار اثبات بر عهده وی خواهد بود.

بنابراین در این موارد معمولا قضات محترم  دادگاه ها مطالبه نفقه از طرف زوجه را قبول نخواهند کرد.

میزان نفقه زوج چقدر است؟

در قانون نفقه میزان مشخصی برای نفقه زوجه مشخص نشده است همانگونه که در بالا  اشاره کردیم ملاک و شرط تعیین حقوق زوجه نیازهای زوجه و شان و شرایط اوست که در شرایط زمانی و مکانی و اجتماعی  مختلف، میزان نفقه زوجه متغیر خواهد بود، و این که در هر پرونده‌ای و با هر شرایطی چه میزان نفقه در نظر گرفته می‌شود بسته به نظر قاضی محترم پرونده و جزییات پرونده و تصمیم قانون و تصمیم قاضی با توجه به حقی که قانون‌گذار در اختیار وی قرار داده‌است کاملا متفاوت می‌باشد.

اگر زوجه برای مطالبه نفقه خویش به دادگاه و مراجع قضایی ذیربط مراجعه کند در این موارد محاکم خانواده برای تعیین مقدار حق نفقه  زوجه، از کارشناسان مربوطه استفاده کرده و کارشناس محترم دستگاه قضایی با تماس با زوجین و تحقیق در خصوص شرایط آنها میزان حقوق زوجه را تعیین خواهد کرد.

پس از اعلام نظر کارشناس محترم پرونده اگر یکی از طرفین اعتراض داشته باشند فقط ظرف مدت ۷ روز می‌توانند با ذکر دلایل اعتراض خود نسبت به نظر اعلامی کارشناس مربوطه اقدام کرده و دادگاه محترم برای بررسی مجدد میزان حقوق زوجه، و بررسی رای اعلامی کارشناس مربوطه از هیات سه نفر کارشناسان نفقه استفاده میکند تا هیچ شک و شبهه‌ای در پرونده مورد نظر باقی نمانده و خدای ناکرده حقی از یک و یا دو طرف پرونده ذایل نشود.

نکته: بر طبق ماده ۱۱۱۵ قانون مدنی اگر زوج بتواند با دلیل و مدرک کافی و لازم ثابت کند زندگی مشترک او با زوج خود ضرر مالی، شرافتی یا بدنی و یا هرگونه ضرر مالی و جانی برای وی  به همراه دارد دادگاه مربوطه او را محکوم و مجبور به تمکین نخواهد کرد که در این صورت تمکین نکردن باعث از بین رفتن حقوق زوجه (همان نفقه)  نخواهدشد.

نکته: سالهای اخیر دادخواست تهیه مسکن مستقل و جدا  از سوی زوجه توسط دادگاه های خانواده پذیرفته نمی‌شود و زوج بایستی صرفا دادخواست مطالبه نفقه خود را به دادگاه تسلیم کند.

برای مطالبه نفقه از کجا باید شروع کرد؟

قبل از هر چیز لازم به ذکر است که شما باید برای دانستن کامل حقوق خود و موفقیت در پرونده خویش با افراد خبره و کاردان در این زمینه تماس بگیرید و باز هم به این نکته اشاره می‌کنیم که مطالب عنوان شده در این مقاله و مقالاتی از این قبیل به هیچ عنوان شامل توضیحات و اطلاعات کامل و کافی نمی‌باشد و فقط به عنوان سرتیتر و توضیحات اولیه و کلی قابل استناد می‌باشند.

اما نفقه یک وجه حقوقی دارد که می توان دادخواست نفقه را با توجه به مقدار نفقه درخواستی در هر پرونده خاص  تقدیم شورای حل اختلاف یا دادگاه کرد.

این مطلب را نیز بخوانید: سند اجاره ای ارزان برای تهران و کلیه شهرستانها

 اگر میزان حقوق درخواستی زوجه کمتر از ۲۰ میلیون تومان (دویست میلیون ریال) باشد از طریق شورای حل اختلاف و اگر بالای ۲۰ میلیون تومان  (دویست میلیون ریال) باشد از طریق دادگاه خانواده قابل پیگیری خواهد بود.

اما پرداخت نکردن نفقه زوجه از سمت زوج دارای یک وجه کیفری نیز خواهد بود.

یک وکیل خوب خانواده و متخصص وکاربلد در دعاوی خانوادگی اینگونه  توضیح می‌دهد که:

بر طبق ماده ۱۱۰۶ قانون مدنی در عقد دائم تمامی حق و حقوق زوجه بر عهده زوج خواهد بود و بر طبق ماده ۱۱۱۳ همان قانون٬ در ازدواج موقت زوجه حق نفقه نخواهدداشت  مگر این که در ضمن عقد این مورد شرط شده باشد یا توافق طرفین در هنگام عقد این بوده باشدکه زوج نفقه زوجه را پرداخت کند.

مدت زمان زندانی برای مهریه

حق دیگری که بر گردن زوج می‌باشد مهریه است. البته با توجه به اینکه مهریه عندالمطالبه و یا عندالاستطاعه باشد جزییات قانونی و نحوه رسیدگی به ‌آنها متفاوت خواهدبود.

در نتیجه مدت زمان زندانی تعیین  شده برای زوج  از سوی قاضی محترم پرونده نیز متفاوت بوده و نمی‌توان یک قانون کلی و ثابت برای آن خاطر نشان کرد.

توقیف وثیقه برای مهریه

باید به این نکاه توجه داشت که همانند دیگر جرایم در مورد مهریه نیز امکان ضبط وثیقه وجود خواهدداشت.

لذا اگر پس از مرخصی زندانی فرار کند و یا در تاریخ مقرر در محل دادگاه حضور به هم نرساند امکان ضبط وثیقه توقیف آن وجود خواهدداشت.

میزان وثیقه برای مهریه

میزان وثیقه تعیین شده در پرونده‌های مهریه نیز همانند دیگر جرایم درست است که در کل از یک قانون تبعیت می‌کند اما میزان دقیق آن با توجه به شرایط و جزییات هر پرونده و نظر قاضی محترم پرونده متفاوت خواهدبود.

لذا قاضی محترم پرونده با در نظر گرفتن جمیع شرایط پرونده میزان آن را تعیین خواهدنمود.

آزادی زندانیان مهریه

لذا در مجموع با توجه به مطالب عنوان شده حق استفاده از مرخصی و آزادی مشروط برای زندانیان مهریه نیز همانند دیگر جرایم وجود خواهدداشت.

اما قطعا با رعایت شرایط خاص خود و تعمین نظر قاضی محترم پرونده.

به طور مختصر و بیانی ساده و روان سعی بر این داشتیم که در این مقاله در مورد نفقه و قوانین آن توضیحاتی را برای شما عزیزان ارایه کنیم. که امیدواریم در انجام این مهم تا حدودی موفق بوده باشیم.

آرزوی قلبی ما و همه انسان‌ها این است که زندگی هیچ خانواده‌ای از هم نپاشد و دچار کوچک‌ترین اختلافی در محیط امن خانه و خانواده نشود اما به هر حال این موارد همیشه در طول تاریخ و در همه جوامع وجود داشته است و اگر بحث پرداخت نفقه پیش بیاید و زوج طبق قانون و ضوابط ذکر شده در این باب دچار وجه کیفری شود و در زندان محبوس و گرفتار گردد، نیاز خواهد داشت از زندان رها شده تا بتواند رضایت همسر خویش را جلب کند.

در ادامه فرد باید اقدام به پرداخت نفقه زوجه کند و قطعا فردی که به دلیل مسایل مالی محبوس می‌شود (به خصوص مسایلی مانند نفقه) فاقد ملک شخصی و یا حداقل ملکی با ارزش بالایی خواهد بود پس برای رهایی از حبس نیاز به وثیقه و اجاره سند (سند اجاره‌ای ) خواهد داشت.

در پایان قابل ذکر است که شرکت تامین وثیقه راهگشا با بیش از یک دهه سابقه درخشان و خوش نام در زمینه سند اجاره‌ای و تامین وثیقه و قرار وثیقه همواره کنار شما عزیزان بوده و برای یافتن جواب سوالات خویش می توانید از راه‌های ارتباطی (واتساپ – تلفن – مراجعه حضوری) با کارشناسان خبره ما در این موسسه ارتباط برقرار کرده و از راهنمایی‌های ایشان بهره‌مند شوید.

شما عزیزان می‌توانید همواره از راه‌‌های ارتباطی مختلف مانند مراجعه حضوری یا تلفنی و یا شبکه‌های مجازی با کارشناس باسابقه ما تماس حاصل نموده و از ایشان بخواهید تا مراحل جزیی کار را خدمت شما عزیزان توضیح دهند.

صمیمانه آرزومندیم و از خداوند منان آزادی همه انسان‌های دربند را خواستاریم باشد که در این کره خاکی هیچ انسانی خواسته یا ناخواسته خطا نکرده و دربند و گرفتار نباشد.

5/5 - (8 امتیاز)
Call Now Button