اجاره سند و تامین وثیقه

تامین وثیقه و سند اجاره ای برای آزادی زندانی

اجاره سند برای زندانی چیست؟ تحت چه شرایطی می توانیم از اجاره سند برای زندانی استفاده کنیم؟ چگونه می توانیم اقدام به اجاره سند برای دادسرا و دادگاه نماییم؟ از کجا می ‌توانیم سند اجاره ای برای کلیه دادسرا ها پیدا کنیم؟ اگر با سوالاتی از این قبیل مواجه شده اید، با ما همراه باشید تا اطلاعاتی کامل را در این خصوص به شما ارائه نماییم.

اجاره سند برای آزادی زندانی چیست؟

اجاره سند برای آزادی زندانی یا اجاره سند و وثیقه فوری یکی از جدیدترین مفاهیمی است که امروزه در جامعه رواج پیدا کرده است. بر اساس قانون این امکان به وجود آمده است که متهم یا مجرم در شرایطی که قرار زندان برای وی صادر شده باشد، از اجاره سند برای آزادی زندانی یا گرفتن مرخصی استفاده کند.

در واقع اجاره سند برای وثیقه به معنای تضمینی است که به قانون و دادگاه داده می‌ شود تا زندانی اقدام به فرار نکند. در صورتی که متهم پس از اتمام دوره مرخصی به بازداشتگاه و زندان مراجعه نکند، قانون این حق را دارد تا وثیقه را مورد استفاده قرار دهد و ضرر و زیان احتمالی را جبران کند.

میزان وثیقه بر چه اساسی تعیین می شود؟

پیش از آن که اقدام به ارائه توضیحاتی در خصوص تامین وثیقه برای آزادی زندانی نماییم، لازم است به این سوال پاسخ دهیم که میزان وثیقه بر چه اساسی تعیین می شود؟! در پاسخ می توان عنوان نمود که میزان وثیقه برای آزادی زندانی بر اساس نظر دادگاه تعیین می گردد.

این میزان معمولاً بر اساس نوع جرم و خسارت احتمالی مجرم تعیین می ‌شود. یکی از وثیقه های معتبر و قابل قبول برای دادگاه،  سند رسمی اموال مانند ملک است. به عبارتی واضح تر، متهم یا مجرم یا اطرافیان وی می توانند با تامین وثیقه برای آزادی زندانی امکانی را فراهم آورند که متهم یا مجرم بتواند با وثیقه آزاد شود.

تامین وثیقه برای آزادی زندانی

همان گونه که می توان حدس زد، سند در اختیار تمامی مردم قرار ندارد و یا آن که نمی توان انتظار داشت تمامی دارایی مالی مجرم یا متهم یا اطرافیان وی به اندازه قرار وثیقه تعیین شده توسط دادگاه باشد. به همین علت موضوعی به نام سند اجاره برای آزادی زندانی رواج پیدا کرد. به عبارتی واضح تر، آن دسته از افراد که دارای سند لازم برای وثیقه هستند، در قبال دریافت هزینه ای مشخص آن را در اختیار افرادی قرار می ‌دهند که برای آزاد کردن زندانی خود به وثیقه نیاز دارند.

با آگاهی قدم بردارید!

یکی از موضوعات اصلی که افراد در خصوص آن هیچ اطلاعی ندارند، چگونگی اجاره سند برای دادسرا و دادگاه است. در چنین مواردی به حضور یک فرد متخصص و حرفه ای که تمامی این اطلاعات را با بیانی ساده و شیوا به این افراد توضیح دهد الزامی به نظر می رسد. آن چه که موجب می ‌شود تا اجاره سند برای دادگاه و دادسرا برای افراد راحت تر باشد آگاهی عمومی آنان است.

 از آن جایی که اجاره سند برای زندانی یکی از امتیازات عمومی و بسیار مفیدی است که توسط قانون گذاران برای افراد مختلف در نظر گرفته شده است، بنابراین به افراد توصیه می کنیم که اطلاعات خود را در این حوزه افزایش دهند.

برای این کار می توان از وکلای با تجربه و متخصص که در این زمینه دارای تجربه بسیاری هستند استفاده کرد؛ زیرا این افراد دارای تخصص کافی در این امر بوده و می‌ توانند از طریق راه حل های حقوقی این مسئله را به افرادی که قصد تامین وثیقه برای آزادی زندانیان دارند توضیح دهند. بنابراین توصیه می ‌کنیم که پیش از تامین وثیقه و سند اجاره ای برای آزادی زندانی، از یک وکیل متخصص یا یک موسسه حقوقی مشاوره دریافت کنید.

اجاره سند برای آزادی زندانی های حقوقی است یا زندانی های کیفری؟

تامین وثیقه برای کلیه دادسراها و دادگاه ها یک امر الزامی به نظر می ‌رسد؛ اما یک سوال اصلی که ایجاد می شود آن است که اجاره سند برای زندانی یک مفهوم حقوقی است یا کیفری؟ در واقع می توان اجاره سند برای آزادی زندانی را هم یک مفهوم حقوقی دانست و هم یک مفهوم کیفری!

به طور کلی قانون از دو بخش عمده حقوقی و کیفری ساخته شده است. به عبارت دیگر هر آن چه که در قانون می بینید یا از آنن می شنوید تحت یکی از قوانین حقوقی و کیفری تعریف می گردد. به بیانی دیگر، هر آن چه که قانونگذار آن را تعیین نموده باشد یا کیفری است یا حقوقی. اجاره سند برای دادگاه و دادسرا نیز بر اساس همین مفاهیم مورد بررسی قرار می گیرد.

۱. مفهوم حقوقی اجاره سند برای آزادی زندانی

حقوق آن بخش از قانون است که در آن قانون گذاری سعی نموده است برای افراد جامعه چارچوب های مختلفی را تعیین نماید. به بیانی ساده تر می توان این گونه عنوان نمود که در این بخش از قانون، حقوق هر فرد برای رسیدن به آن در موقعیت های مختلف مورد توجه و بررسی قرار گرفته است.

به طور مثال اگر شخصی قصد ازدواج دارد، باید بر اساس قانون خانواده و ازدواج که در بخش قوانین حقوقی عنوان شده است عملکرد خود را به طور کامل بدانند و آگاه باشد که چگونه ازدواج بر اساس قانون اعتبار می یابد.

۲. مفهوم کیفری اجاره سند برای آزادی زندانی

در مورد پرونده های کیفری مسائل دیگری وجود دارد که اندکی این دعاوی و پرونده ها را با پیچیدگی مواجه کرده است. چیزی که در قانون کیفری مشاهده می ‌شود عمدتاً تحت مفهوم جرم عنوان می ‌شود. به عبارتی ساده تر در بخش کیفری قانونگذار به دنبال تعریف و اثبات جرم می گردد.

 بر اساس این جرم است که مفاهیمی مانند مجرم و متهم و… بیان می گردند. بنابراین در این بخش از قانون جرم توسط قانونگذار تعریف می شود و برای شخص مجرم مجازات های تعیین می گردد.

تامین وثیقه و سند اجاره ای برای آزادی زندانی کیفری است یا حقوقی؟

با توجه به مطالبی که در فوق ذکر نمودیم، تامین وثیقه و اجاره سند برای کلیه دادگاه ها و دادسراها مفهومی است که هم از نظر حقوقی و هم از نظر کیفری قابل بررسی است. به بیانی دیگر اجاره سند برای زندانی می تواند هم از نظر کیفری و هم از نظر حقوقی مورد بررسی قرار گیرد. به عبارتی دیگر با وجود تفاوت هایی که در این دو مفهوم وجود دارد، می توان از اجاره سند برای هر دوی آن ها استفاده کرد و این مورد بستگی به نظر قانونگذار دارد.

آشنایی با اجاره سند برای زندانی و انواع آن

اجاره انواع سند برای دادگاه و دادسرا ارتباط مستقیمی با مفهوم سند دارد. از این رو در ادامه انواع سند و مفهوم آن را به شما معرفی می ‌کنیم تا با دیدی وسیع به این آگاهی برسید که چه نوع اسنادی از دید قانون قابلیت وثیقه قرار دادن را دارند. به همین علت شما را دعوت می‌ کنیم که تا پایان این مقاله با ما همراه شوید.

انواع سند برای آزادی زندانی

در قانون ایران دو نوع سند وجود دارد. این نوع اسناد به دو دسته اسناد رسمی و اسناد غیر رسمی تقسیم بندی می شوند. هر کدام از این اسناد را به تفکیک دسته بندی به شما توضیح می دهیم.

۱.اسناد رسمی

اسناد رسمی به آن دسته از اسناد گفته می شود که توسط نمایندگان قانونی که لیستی از آن توسط قانونگذار اعلام شده است تدوین و ثبت می شوند. به نوعی دیگر می توان گفت که سند رسمی به سندی گفته می ‌شود که توسط خود قانونگذار تایید می گردد. از این رو سند رسمی در تمامی موارد اعتبار بسیار بالایی دارد.

استفاده از سند رسمی در موارد مختلفی مانند تامین قرار برای آزادی زندانی استفاده می شود. بنابراین هنگامی که صحبت از اجاره سند برای آزادی زندانی می شود، منظور همان سند رسمی است.

۲.اسناد غیر رسمی

مفهوم مقابل اسناد رسمی اسناد غیر رسمی هستند. در واقع اسناد غیر رسمی به آن دسته از اسنادی گفته می شود که توسط نماینده قانونی ثبت و تدوین نشده باشند. انواع اسناد غیر رسمی عبارت اند از: اسناد دست خط، سندهایی مانند قولنامه و… .

مهم ترین موضوعی که وجود دارد این است که سند رسمی نیز از اعتبار قانونی برخوردار است؛ اما در هنگامی که در مقابل یک سند رسمی قرار می گیرد اعتبار سند رسمی بیشتر از سند غیر رسمی می شود. همین موضوع کافی است که نشان دهد مسئله ای مانند سند اجاره ای وثیقه فوری چقدر مهم است.

یک نکته مهم در انتخاب نوع سند برای آزادی زندانی

اگر بخواهیم به طور واضح و بی پرده صحبت کنیم، باید بگوییم که قانون در خصوص اسناد رسمی سخت گیری های بسیاری دارد. از این رو در خصوص سند اجاره ای برای کلیه دادسراها و دادگاه ها باید بسیار احتیاط کرد؛ زیرا قانون دوست ندارد که اسناد رسمی ارائه شده برای آزادی زندانی به سادگی زیرسوال بروند.

بنابراین پیشنهاد می کنیم که پیش از اجاره سند برای وثیقه حتماً با یک وکیل یا یک مشاور حقوقی مشورت نمایید. دریافت مشاوره های قانونی است که می تواند شماره از تبعات قانونی این کار دور نگه دارد. بنابراین این نکته بسیار مهمی است که در هنگام انتخاب نوع سند برای آزاد نمودن زندانی به آن توجه کنید.

چگونگی اجاره سند برای آزادی زندانی

تامین وثیقه برای تعزیرات حکومتی در تمامی شهرستان ها با اجاره سند بدین معنا است افرادی که نیاز به سند برای آزادی زندانی دارند با انعقاد قرارداد با طرفی که سند در اختیار دارد، این سند را برای مدتی اجاره می کند. بنابراین در این بین مفهوم مهم قرارداد شکل می گیرد.

از این رو می توانیم از دید حقوقی و قانونی نگاه دقیق تری به اجاره سند برای آزادی زندانی داشته باشیم. به همین علت است که باید با مفهوم قرارداد آشنا شویم. این کار می تواند به فهم دقیق تر از کارکرد اجاره سند برای آزادی زندانی و تبعات قانونی آن منجر شود.

قرارداد سند اجاره ای برای آزادی زندانی

به طور کلی می توان این گونه عنوان نمود که اجاره سند برای آزادی زندانی بر اساس یک قرارداد بین دو طرف انجام می شود. قرارداد بدان معنا است که طرفین نسبت به انجام یک سری کارها متعهد می‌ شوند. به بیانی دیگر طرفین قرارداد بر اساس آن چه که بین آن ها نوشته شده است تعهداتی را نسبت به یکدیگر قبول می کنند.

با امضای این قرارداد تعهدات لازم الاجرا محسوب می ‌شوند. این امر موجب می شود که هر کدام از طرفین قرارداد که به تعهدات خود بی توجه باشد و یا آن ها را به درستی اجرا نکنند، این امکان را به طرف مقابل می دهند که شخص بتواند قرارداد را فسخ نموده و خسارت خود را دریافت کند. نکته حائز اهمیت در این مورد آن است که مفهوم قرارداد اجاره سند برای آزادی زندانی به عنوان یک سند رسمی در دادگاه قابلیت پیگیری دارد.

به همین علت است که این قرارداد به عنوان یک سند در دادگاه قابل پیگیری است. بنابراین در صورتی که هر گونه تعارض بین این قرارداد و تعهدات بیان شده در آن وجود داشته باشد، می توان از آن به عنوان یک شاخص در دادگاه استفاده کرد. بر اساس موارد ذکر شده در این قرارداد است که دادگاه تصمیم می گیرد حق با کدام طرف است و چگونه باید طرف به حق خود برسد.

در چه مواردی از تأمین وثیقه و سند اجاره ای برای آزادی زندانی استفاده می شود؟

اکنون که با مفهوم اجاره سند برای آزادی زندانی آشنا شدیم و انواع سند را شناختیم، یک سوال مهم پیش روی ما قرار می ‌گیرد و آن این است که در چه موقعیت هایی می توان از اجاره سند برای آزادی زندانی استفاده کرد؟

در واقع بهتر از این سوال را بپرسیم که در چه شرایطی می توان سند اجاره برای کلیه دادگاه ها و دادسرا ها را تامین نمود؟ برای پاسخ به این سوال لازم است پنج حالت را در نظر بگیریم. هر کدام از این حالت ‌ها به تفکیک توضیح داده می شوند.

حالت اول

نخستین حالت زمانی است که زندانی بخواهد پیش از آن که حبس وی به اتمام برسد آزاد گردد. در واقع دادگاه با استفاده از مواد قانونی در خصوص جرایم تعزیری این امکان را دارد که به ازای روزهای باقی مانده از حبس زندانی، وثیقه را تعیین کند. بدین ترتیب فرد می‌ تواند با اجاره سند جهت مراجع قضایی در تمامی شهرستان‌ها و تهران پیش از موعد آزاد گردد. یکی از مهم ترین کارکردهای اجاره سند برای زندانی در همین حالت است!

حالت دوم

دومین حالت در خصوص آن دسته از مجرمانی رخ می ‌دهد که شخص بخواهد در روزهای زندانی بودن خود به مرخصی برود. در واقع در خصوص برخی از جرایمی که امکان مرخصی برای مجرمان آن ها وجود داشته باشد، شخص زندانی امکان گرفتن مرخصی با استفاده از وثیقه های معتبر را خواهد داشت. این موضوع نیز یکی از پرکاربردترین کارکردهایی است که برای اجاره سند برای زندانی شناخته می شود.

حالت سوم

حالت سوم نیز در نوع خود یکی از حالت های مهم به شمار می رود؛ زیرا اگر فردی بخواهد از کشور خارج شود و به نحوی ممنوع الخروج باشد در صورتی که دادگاه رضایت دهد و قانونگذار موافقت کند، شخص می تواند با قرار دادن وثیقه امکان خروج از کشور را برای خود فراهم آورد. البته این وثیقه تا زمانی که شخص مجدداً به کشور بازگردد در گروه دستگاه‌ های قضایی خواهد بود. به همین علت هزینه و سختی اجاره سند در این خصوص معمولاً بیشتر است.

حالت چهارم

این حالت مختص اشخاصی است که از سوی تعزیرات محکوم شده باشند. در این موارد می توان از تامین وثیقه و اجاره سند استفاده کرد. اجاره سند برای تعزیرات حکومتی در تمامی شهرستان ها در حوزه حالت چهارم قرار می گیرد.

حالت پنجم

حالت آخر در خصوص متهمین است. در واقع اگر متهمی به موجب قانون باید طی مدت زمانی برای تکمیل پرونده مورد بازداشت قرار بگیرد می تواند از اجاره سند برای آزادی استفاده کند. در واقع قانونگذار این اجازه را به دادگاه می دهد که بتواند بر اساس موقعیت ایجاد شده به متهم این امکان ذا بدهد که به ازای سپردن وثیقه تعیین شده فرد مورد نظر آزاد باشد.

فرآیند اجاره سند برای آزادی زندانی

همان گونه که ذکر کردیم اجاره سند برای آزادی زندانی بر اساس یک قرارداد تعیین می شود. بدین منظور مراحل مختلفی برای اجاره سند وجود دارد که ممکن است برای هر نوع پرونده، شهر، دادگاه مورد تقاضا و… دارای شرایط خاصی باشد. اما به طور معمول فرایند اجاره سند برای آزادی زندانی ها در تمامی آن ها دارای پایه یکسان است.

 از جمله این مراحل می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • مراجعه حضوری به دفتر و نوشتن قرارداد مربوطه
  • تحویل سند
  • ارائه نیابت

قیمت و هزینه اجاره سند برای آزادی زندانی

هزینه اجاره سند برای وثیقه زندانی و آزاد نمودن وی به موارد متعددی بستگی دارد و قوانین و شرایط اجاره سند و تامین وثیقه بسیار متنوع است. از جمله آن ها می ‌توان به مدت زمان اجاره، مقدار قرار وثیقه و نوع ملک اشاره کرد. در این خصوص با توجه به ارزش ملک و مبلغ وثیقه درصد اجاره آن تعیین گردد.

در بیشتر مواقع مدت زمان اجاره یک سال است. به طور مثال سند مسکونی ۱۰۰ متری شش دانگ تهران دارای ارزش بالاتری نسبت به سند مسکونی ۱۰۰ متری واقع در شهرستان یا روستا است. بنابراین اجاره سند با ارزش ملک تعیین می شود. بنابراین هزینه اجاره سند برای آزادی زندانی بر اساس شرکت های مختلف متفاوت است بین ۷ الی ۱۲ درصد متغیر خواهد بود. گروه اجاره سند و تامین وثیقه راه گشا فرصتی را برای تمامی کسانی که به این موقعیت نیاز دارند ایجاد کرده، تا بتواند از این طریق به هموطنان عزیز که با مشکل مواجه هستند، در اقصی نقاط کشور یاری رساند.

امتیاز این مطلب
Call Now Button