مرخصی زندانی

اصلی ترین شرایط ارائه مرخصی زندانی

در جوامع بشری از آغاز تا پایان همواره همه انسان‌ها در تعامل و معامله با یکدیگر بوده‌اند و این تعاملات و معاملات متاسفانه همیشه از طرف عده‌ای از افراد بشر همراه با بی‌قانونی و کارشکنی همراه بوده‌است و طرفی که متضرر شده و یا بی‌عدالتی در حق وی روا داشته‌ شده‌است به مرجعی بالاتر و ضابط قضایی مراجعه کرده تا حق خود را بازستاند و البته که باید چنین باشد وگرنه اگر قرار باشد هرکس که مورد بی‌عدالتی قرار گرفت خود به دنبال حق‌خواهی باشد (که قطعا واکنش‌های احساسی و شدید و بعضا مخاطره‌آمیز نشان خواهد داد) سنگ روی سنگ بند نشده و جامعه را سراسر قانون‌شکنی و جرم و جنایت فراخواهد گرفت. در ادامه گروه تامین وثیقه و سند اجاره ای برای آزادی زندانی راه گشا اطلاعات مفیدی در اختیار شما قرار خواهد داد.

مراحل حبس و مجازات افراد

هنگامی که شخص یا گروه متضرر به ضابط قضایی مراجعه می‌کنند پس از طی مراحل اولیه شامل تحقیقات و جمع‌آوری مدارک و شواهد و ادله و مستندات شخص یا گروه قانون‌شکن به مرجع قضایی فراخوانده خواهندشد.

این مطلب را نیز بخوانید: صفر تا صد شرایط سند ملکی برای وثیقه

پس از این مرحله بنا به نوع جرم صورت گرفته و شدت آن اتفاقات مختلف و زیادی رخ خواهد داد اما در اینجا ما حالتی را در نظر می‌گیریم که شخص یا گروه متهم( البته متهم یا مجرم) بازداشت شده و مراحل بعدی تحقیقات انجام خواهد شد.

نکته اول که قابل ذکر و بررسی است تفاوت بین مجرم و متهم می‌باشد.

مجرم به شخصی گفته می‌شود که جرم و یا کاری خلاف قواعد و قوانین ذکر شده در متن صریح آن جامعه انجام داده و باعث ضرر رساندن(جانی یا مالی) به شخص یا گروهی شده‌است.

متهم  به شخصی گفته می‌شود که جرم یا عمل خلاف قانونی به وی نسبت داده شده‌است اما این عمل هنوز به اثبات نرسیده و پرونده در دست تحقیقات مراجع قضایی می‌باشد و ممکن است حتی شخص یا گروه مورد نظر بی‌گناه باشند و بی‌گناهی آنها ثابت شود.

اما باز هم این فرد یا افراد تحت بازداشت قرار خواهندگرفت تا گناهکار بودن یا بی‌گناهیشان اثبات شود.

نکته دوم که حایز اهمیت می‌باشد این است که هرچند وقتی شخص یا گروهی کاری خلاف قانون و قواعد جامعه انجام می‌دهند قطعا باید مورد رسیدگی و بازخواست و تنبیه و جبران آن قرار بگیرند اما نکته مهم اینجاست که گاهی نوع و شدت جرم انجام شده در حدی نیست که فرد یا گروه مورد نظر مدت زمانی را در زندان به سربرند.

این مطلب را نیز بخوانید: تکلیف وثیقه در صورت فرار متهم چه می‌شود؟ 

علت چیست؟

زندان محیطی است که فرد یا افراد مجرم و گناهکارهر جامعه‌ای با هر نوع و شدت خلافی در یک مکان مشترک کنار یکدیگر قرار خواهند گرفت.

به طور مثال حالتی را در نظر بگیرید که فردی میانسال یا مسن که به جرم دزدی دستگیر شده و یک دزد حرفه‌ای بوده و انواع و اقسام راه‌ها و شگردهای دزدی را بلد است در کنار جوان بی‌تجربه‌ای قرار گیرد که به دلیل ورشکستگی ناخواسته و بدهی اندک مالی در زندان به سر می‌برد.

اگر این دو فرد مدتی در کنار یکدیگر در یک فضای مشترک زندگی کنند چه اتفاقی می‌افتد؟

بسیار واضح است که ما انسان‌ها موجوداتی اجتماعی بوده و در هر مکان و زمانی با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنیم لذا این دو فرد نیز شروع به معاشرت و هم‌صحبتی می‌کنند.

این مطلب را نیز بخوانید: صدور قرار وثیقه در چه مواردی ممنوع است؟

لذا این جوان بی‌تجربه نیز تک تک شگردها و عملکردهای دزد باتجربه را شنیده و در ذهن خود حک می‌کند و نتیجه کاملا روشن و واضح است…..

یا در شرایطی که فرد متهم  است و برای جمع‌آوری مستندات و شواهد دال بر بی‌گناهی خویش باید از زندان رها شود تا بتواند حداقل کاری انجام دهد و بی‌گناهی خویش را ثابت کند.

حتی در مورد فرد مجرم نیز چرا باید در زندان بدون انجام هیچ کار مفیدی بماند و حتی از بودجه بیت‌المال برای مخارجی همچون حفاظتت و نگهبانی و خوراک و پوشاک و بهداشت و درمان و ….. استفاده کند؟

چرا نباید این فرد حتی در دوران محکومیت خویش( البته قطعا با توجه به نوع و شدت جرم انجام شده و قید شرایطی برای مرخصی و آزادی) به بطن جامعه برگردد و مشغول به انجام کاری شود که به عنوان تنبیه برای وی در نظر گرفته شود که به این ترتیب هم از آسیب‌های زندان در امان باشد و امکان رسیدگی به خانواده خویش را داشته باشد هم خدمتی به جامعه و افراد جامعه انجام دهد.

این مطلب را نیز بخوانید: آیا زندانی مهریه با سند آزاد می شود؟

لذا در چنین شرایطی است که با مفاهیمی همچون:

وثیقه- وثیقه برای زندانی- وثیقه برای مرخصی زندانی- وثیقه برای آزادی زندانی- وثیقه برای دادگاه- وثیقه برای دادسرا- وثیقه برای زندانی چک برگشتی- مدارک لازم برای وثیقه زندانی- وثیقه برای زندانی بدهکار- سند برای دادگاه- سند برای دادسرا- سند برای زندانی- سند برای مرخصی زندانی- اجاره سند برای آزادی زندانی– سند برای جرایم مالی- سند برای وثیقه- . . . روبرو خواهیم شد و به اهمیت این موضوع و تیترها پی خواهیم برد.

در این مقاله سعی داریم تا در مورد چند مورد جزیی اما مهم در اینباره پرداخته و به طور مختصر در مورد آنها توضیح دهیم.

وثیقه برای مرخصی زندانی

 پس از اینکه مجرم یا متهم دستگیر شد و به زندان منتقل شد با توجه به نوع و شدت جرم انجام شده (یا اتهام وارده) قاضی محترم پرونده و دستگاه قضا در صورت ممکن و با توجه به حقی که قانونگذار به مجری قانون داده‌است میتوانند اقدام به تعیین وثیقه برای فرد یا گروه مجرم یا متهم کنند.

وثیقه تعیین شده می‌توانند موارد مختلفی باشد از جمله: سند ملکی یا کفیل یا وجه نقد و یا فیش حقوقی و …..

در اینجا و مقالات آورده شده در این درگاه در مورد وثیقه ملکی (سند ملکی) صحبت خواهیم کرد.

مدت زمان آزادی با وثیقه

آیا همه زندانیان اعم از متهم و مجرم در تمامی جرایم مثلا زندانی مالی( کلاهبرداری یا چک برگشتی یا . . . ) یا سارق یا قاتل یا مفسدفی‌الارض همگی از یک مدت زمان یکسان برای مرخصی و آزادی زندانی با وثیقه  استفاده می‌کنند؟

قطعا خیر.

این مطلب را نیز بخوانید: قوانین، شرایط و مزایای اجاره سند و تامین وثیقه برای دادسرا

هر زندانی اعم از متهم و مجرم بنا به نوع و شدت اتهام یا جرم خویش حتی با توجه به تعداد دفعات بازداشت خویش و با توجه به متن صریح قانون در مورد خاص خود و با توجه به تشخیص قاضی محترم پرونده با توجه به اختیاراتی که قانون‌گذار به قاضی داده  از یک مدت زمان خاص برای مرخصی برخوردار است و هرگز نمی‌توان حتی دو پرونده مشابه را با یکدیگر مقایسه کرد.

لذا با توجه به مدت زمان مشخص شده و جمیع شرایط پرونده مورد نظر میزان وثیقه  مورد نظر نیز توسط قاضی محترم پرونده تعیین و مشخص می‌شود.

شرایط آزادی با وثیقه

پس از تعیین میزان وثیقه توسط قاضی محترم پرونده شخص مجرم یا متهم و یا خانواده یا نزدیکان وی اقدام به معرفی وثیقه یا سند ملکی به دادگاه می‌کنند.

در این مرحله دادگاه یا دادسرا کارشناسی معتمد خود را به محل ملک معرفی شده اعزام کرده و کارشناس مربوطه پس از کارشناسی ملک مورد نظر و تعیین ارزش آن نظر خود را به دادگاه یا دادسرا ارایه می‌کند.

این مطلب را نیز بخوانید: قرار وثیقه چه زمانی صادر می شود و میزان آن چقدر است؟

اگر ارزش ملک معرفی شده بیشتر یا هم‌تراز وثیقه تعیین شده باشد از طرف قاضی پرونده مورد پذیرش قرارخواهدگرفت و پس از طی مراحل اداری و دفتری شخص متهم یا مجرم با تفهیم شرایط مرخصی و آزادی از زندان آزاد خواهد شد.

تا بدین‌جای مساله ظاهرا همه چیز شفاف و واضح بوده و مسیر کاری مشخص است. اما شرایطی را در نظر بگیرید که فرد مجرم یا متهم و یا حتی خانواده و نزدیکان وی دارای سند ملکی نبوده و یا دارای سند ملکی با ارزش خواسته شده از طرف دادگاه یا دادسرا نباشند…. در این حالت چه پیش خواهد آمد؟

آیا فرد مجرم یا متهم دیگر راهی برای استفاده از حق مرخصی خود ندارد؟

اگر اینگونه باشد که این خود عین بی‌عدالتی بین افراد است و از دستگاه قضا چنین چیزی بعید به نظر می‌رسد.

دقیقا درست است. در چنین مواردی نیز تمهیداتی برای این افراد اندیشیده شده‌است.

در اینجاست که با مفاهیمی همچون:

سند اجاره‌ای– وثیقه اجاره‌ای- اجاره سند– اجاره سند برای زندانی- اجاره وثیقه برای زندانی- اجاره سند برای دادگاه– اجاره سند برای دادسرا- سند اجاره‌ای برای زندانی- اجاره سند برای مرخصی زندانی- سند اجاره‌ای برای مرخصی زندانی و . . .

مدارک لازم برای وثیقه زندانی

برای زندانیانی که خود یا خانواده و نزدیکانشان فاقد سند ملکی یا فاقد سند ملکی با ارزش تعیین شده توسط قاضی محترم پرونده هستند و در نتیجه درصدد تهیه سند اجاره‌ای و اجاره سند برآمده‌اند اولین قدم مراجعه به شرکت‌ها و موسسات اجاره سند  می‌باشد.

این مطلب را نیز بخوانید: سند اجاره ای ارزان برای تهران و کلیه شهرستانها

این موسسات و شرکت‌ها کارشان برقراری ارتباط بین افراد دارای سند و خانواده زندانیان نیازمند سند است.

درواقع حکم واسطه‌ای را دارند که کارشان تایید صلاحیت و درستی هر دو طرف  و سپس معرفی آنها به یکدیگر است.

درست است که یک طرف این معامله خانواده زندانی و خود فرد متهم یا مجرم با دنیایی نگرانی و دلشوره و استرس  است اما طرف دیگر نیز انسان یا خانواده‌ای است که شاید تنها سرمایه‌اش همان سند ملکی ارایه شده است و اگر فرد زندانی بعد از آزاد شدن از زندان فرار کند و دیگر به مراجع قضایی مراجعه نکند ملک شخص سندگذار از بین خواهد رفت لذا برای اطمینان خاطر وی و اطمینان از درستی معامله از خانواده و بستگان فرد زندانی اعم از مجرم یا متهم مدارکی جهت تضمین دریافت می‌شود.

این مدارک بنا به میزان قرار صادره و ارزش ملک و شرایط سندگذار (البته با تایید شرکت و موسسه واسطه که این شرایط را تایید کند لذا باید مطابق عرف و قانون باشد و در حق فرد متهم یا مجرم نیز ظلمی نشود) تعیین می‌شوند و پس از ارایه آنها به شرکت یا موسسه تهیه سند اجاره‌ای و عقد قرارداد بین طرفین نوبت به طی مراحل اداری می‌رسد.

این مطلب را نیز بخوانید: قرار وثیقه چیست؟چه ویژگی های دارد و چه زمان صادر می شود؟

عواقب وثیقه گذاشتن

نکته دیگری که حایز اهمیت است عواقب وثیقه گذاشتن است.

یعنی چه؟

شما تصور کنید پس از طی همه مراحل ذکر شده و طی کردن مراحل اداری فرد زندانی آزاد می‌شود. اگر فرد متهم یا مجرم پس از آزادی فرار کند و دوباره و در تاریخ مشخص به زندان یا مراجع قضایی مراجعه نکند چه اتفاقی می‌افتد؟

قطعا در وهله اول شخص سندگذار به مرجع قضایی فراخوانده می‌شود و باید با ارایه مدارک و مستندات قانونی اثبات کند که با شخص زندانی رابطه نداشته و از عمد وی را فراری نداده است و این خود استرس زیادی برای شخص سندگذار خواهد داشت.

چرا که علاوه بر این سند ملکی وی نیز بلاتکلیف است زیرا اگر فرد مجرم یا متهم به زندان برنگردد و خود را به دادگاه یا دادسرا معرفی نکند برای جبران خسارت وارده به شخص یا اشخاص شاکی وثیقه ملکی مورد نظر به مرحله ضبط وثیقه خواهد رفت.

به همین دلیل است که قبل از آزادی فرد زندانی و قبل از عقد قرارداد از فرد زندانی وخانواده وی تضمین معتبر دریافت می‌شود که در صورت فرار متهم یا مجرم حداقل فرد سندگذار تضمینی برای جبران از دست دادن ملک خویش داشته‌باشد.

این مطلب را نیز بخوانید: اجاره سند چرا و چگونه انجام می‌شود؟

پس گرفتن وثیقه زندانی

قبل از عقد قرارداد یا حتی بعد از آن اگر فرد سندگذار متوجه اهمال یا قانون‌شکنی در کار موسسه یا شرکت اجاره سند  و یا فرد زندانی و دریافت کننده سند اجاره‌ای ببیند و نگران سند ملکی خود باشد می‌تواند با توجه به شرایط و مفاد قرارداد از ادامه کار انصراف داده و قرارداد را فسخ کند.

و یا اگر بعد از آزادی زندانی متوجه فرار وی شود باید سریعا به مراجع قضایی مراجعه کرده و مراتب را اطلاع دهد.

در پایان گروه اجاره سند ره‌گشا با بیش از یک دهه سابقه درخشان و بدون حتی یک مورد قانون‌شکنی در خدمت شما عزیزان است تا در صورت نیاز با کارشناسان ما مشاوره کرده و از شرایط اجاره سند و قیمت سند اجاره ای  مطلع شده و اقدام به رهایی عزیزان خویش از بند نمایید.

شما عزیزان می‌توانید به صورت شبانه‌روزی از راه‌های ارتباطی مختلف نظیر تماس تلفنی و برنامه‌های ارتباطی همچون واتساپ و تلگرام با کارشناسان ما ارتباط برقرار کرده و کار خود را بدون هیچ نگرانی به ما بسپارید تا با مناسب‌ترین قیمت و کمترین زمان ممکن عزیزان دربند خود را به آغوش خانواده بازگردانید.

باشد که در تمامی جهان علی‌الخصوص ایران عزیزمان هیچ جرم و جنایتی اتفاق نیفتد و هیچ انسانی دربند و گرفتار نباشد.

4.2/5 - (10 امتیاز)
Call Now Button